euroGeeN BLOG

nutriční genetika v praxi - hubnutí, rekonvalescence, anti-aging, sportovní dieta

NAVIGATION - SEARCH

Opravdový problém s palmovým olejem: není pouze ve vašem jídle

Rostoucí poptávka po palmovém oleji je poháněna jeho používáním jako biopalivo, které zvyšuje emise uhlíku, stejně jako ničí lesy a biologickou rozmanitost.

 

PALMOVÝ olej se stal synonymem pro ničení životního prostředí. V potravinách a kosmetice jeho rostoucí užívání ničí na druhé straně planety deštné pralesy a ohrožuje druhy, jako jsou orangutani. Ve snaze zabránit tomu britský supermarket Island minulý měsíc zastavil používání palmového oleje ve všech produktech vlastní značky. Ale skutečný problém není ve vaší kuchyni nebo koupelně - je ve vašem vozidle.

Polovina veškerého palmového oleje dovezeného do Evropy se proměňuje na bionaftu a přimíchávání se do konvenčního paliva pro pohon automobilů a nákladních automobilů. Tento nepovedený pokus o "zelené" palivo ve skutečnosti zvyšuje uhlíkové emise a neznižuje je. A co víc, palivo je dotováno Evropskou unií. Jinými slovy, daňoví poplatníci platí, aby ničili deštné pralesy a urychlili změnu klimatu.

"Lidé nevědí, že mají palmový olej v palivových nádržích," říká Laura Buffett z Transport & Environment v Bruselu v Belgii, která usiluje o čistší dopravu v Evropě.

Přesto, ačkoliv palmový olej získal pověst zločince, samotná rostlina, nazývaná palma olejná, je spíše hrdina. Je to devětkrát produktivnějši na hektar než jiné zdroje rostlinných olejů, jako je řepka a sója, což znamená, že vyžaduje méně půdy.

Palmový olej je velmi všestranný. Může být přeměněn na kapalný olej nebo pevné bloky typu másla, které se pak používají ve všem od zmrzliny a sušenek až po mýdlo a šampony. Jako takový se nachází v přibližně polovině všech produktů vašich supermarketů.

Problémem je, že ničíme některé z nejvíce druhově rozmanitých deštných pralesů na světě, abychom vypěstovali ještě více palmového oleje. Rostoucí poptávka vede k masivnímu odlesňování v Malajsii a Indonésii, které aktuálně produkují 90 procent palmového oleje.

Abychom zastavili toto ničení, musíme omezit poptávku. Zřejmým řešením je zbavit palmového oleje z potravin, ale tento přístup pravděpodobně nestačí.

Pokud nepřestaneme vyrábět obrovské množství výrobků, budeme vždy potřebovat rostlinné oleje. Použitím "udržitelného" palmového oleje, k němuž se většina britských supermarketů zavázala, se nezastaví růst poptávky (viz článek "Nákup udržitelného palmového oleje nezastaví odlesňování"). Prozpad užívání palmového oleje znamená, že výrobci potravin budou místo toho používat více jiných olejů, které mají vyšší nároky na půdu. Mohlo by to například vést k dalšímu rozšíření sójového zemědělství v Brazílii a způsobit ještě větší odlesňování.

"Palmový olej má horší uhlíkové stopu než jakýkoli jiný rostlinný olej a způsobuje ztrátu dolova ohrožených druhů," říká Stephanie Searleová z Mezinárodní rady pro čistou dopravu ve Washingtonu DC. "Je lepší rozšířit 5 hektarů produkce řepky na nevyužívané zemědělské půdě v ​​Evropě, než zničit 1 hektar rašeliniště v Indonésii."

Ale i kdybychom zásadně snížili používání palmového oleje v potravinách, nebude to stačit. Skryté a rostoucí využití palmového oleje pro biopaliva je mnohem větší problém. Ze 7 milionů tun palmového oleje dováženého Evropou každý rok, se téměř polovina změní na bionaftu. "Celý růst byl v poptávce po energii," říká Marc-Olivier Herman z Oxfamu.

Celosvětově produkce palmového oleje dosáhla v roce 2017 65 milionů tun, z čehož téměř 20 procent bylo použito pro výrobu biopaliv, říká Sathia Varqa z datové firmy Palm Oil Analytics.

Poptávka po palmovém oleji by mohla v roce 2030 zvýšit až na 140 milionů tun, přičemž podle zprávy o palmovém oleji pro Nadaci Rainforest Norway zveřejněné v prosinci roku 2017 se téměř 50% změnilo na biopaliva. "Existuje zde obrovské riziko," říká autor Chris Malins.

Například Indonésie přijala “ekologické” cíle pro leteckou dopravu, které jsou v podstatě plány používání palmového oleje pro letické palivo, říká Malins. "Letecká doprava by mohla být ještě větším strůjcem odlesňování než biopaliva používaná v silniční dopravě."

Kácení deštných pralesů na palivo našich aut a letadel se nezdá příliš zelené. A přesto růst spotřeby biopaliv s přimícháváním palmového oleje je ve skutečnosti řízen vládními politikami a dotacemi zaměřenými na snižování emisí uhlíku.

Podle evropských pravidel se například předpokládá, že do roku 2020 10% energie pro dopravu bude pocházet z obnovitelných zdrojů. K dosažení tohoto cíle země využívají biopaliva jako palmový olej smíchaný s konvenčními palivy.

 

zdroj:

https://www.newscientist.com/article/mg23831764-400-the-real-palm-oil-problem-its-not-just-in-your-food/

 

 

 

Přidat komentář