euroGeeN BLOG

nutriční genetika v praxi - hubnutí, rekonvalescence, anti-aging, sportovní dieta

NAVIGATION - SEARCH

Účinky sauny na průměrnou délku života

Jedna z posledních studií (duben 2015) publikovaná v deníku JAMA Internal Medicine ukázala, že užívání sauny je spojené s dlouhověkostí. Tato studie zkoumala přes 2000 mužů ve středním věku z Finska a porovnávala po dobu 20 let frekvenci užívání sauny s úmrtností v důsledku náhlé srdeční příhody, infarktu, smrtelné kardiovaskulární nemoci a celkové úmrtnosti včetně rakoviny.

Studie odhalila, že riziko smrtelného kardiovaskulárního onemocnění bylo o 27 % menší u mužů, kteří užívali saunu dvakrát až třikrát do týdne a o 50 % menší u mužů, kteří používali saunu čtyřikrát až sedmkrát do týdne v porovnání s muži, kteří užívali saunu jen jednou do týdne.

Dále také přišli na to, že užívání sauny dvakrát až třikrát do týdne bylo spojeno s 24% menší celkovou úmrtností a u užívání sauny čtyřikrát až sedmkrát do týdne mělo za následek snížení úmrtnosti o 40 %.

Rozdíly v teplotě sauny

Teplota hraje velmi důležitou roli a výsledky se mohou lišit u různých variant sauny. Průměrná teplota sauny se suchým vzduchem použité v této studii byla 79 °C, často doprovázená s přelitím malého množství vody na žhavé uhlíky kvůli zvýšení vlhkosti a dobou trvání přibližně 20 minut. To znamená, že výsledky nemusí být přímo aplikovatelné na parní sauny, horké vany nebo infračervené sauny, které jsou mnohem chladnější. Tyto typy saun sice mají také určitý pozitivní vliv na zdraví, ale dá se předpokládat, že ne tak velký v porovnání s druhy finských saun použitých ve studii.

Některé z pozitivních výhod sauny na zdraví srdce se mohou podobat těm, které můžeme pozorovat u pravidelného fyzického cvičení. Srdeční tep může vzrůst až na 100 úderů za minutu během mírnějšího užití sauny a až na 150 úderů za minutu během intenzivního saunování s vyšší teplotou, což se podobá průměrně intenzivnímu fyzickému cvičení. Není proto překvapující, že dlouhodobé užívání sauny mj. výrazně zlepšuje krevní tlak.

Proteiny teplotního šoku

Dá se najít pár dobrých vysvětlení, jak může sauna ovlivňovat průměrnou délku života na molekulární úrovni. Zaprvé, teplotní stres při užití sauny nebo dokonce cvičení (v menší míře) aktivuje geny, které vytváří více proteinů teplotního šoku. Tyto proteiny mají mnoho důležitých funkcí uvnitř buňky. Jedna z nich je zajistit, aby si proteiny, které se starají o veškerou biologickou práci v buňce, udržely správnou trojrozměrnou strukturu v buňce když jsou pod tlakem, ať už se bavíme o tepelném tlaku, vystavení se ultra-fialovému záření ze slunce, buněčnému poranění nebo také obecně o procesu stárnutí.
Udržování proteinové struktury je rozhodující pro to, aby mohla každá jednotlivá část proteinu plnit svoji specifickou funkci a také je to důležité pro dlouhověkost daného proteinu.

Normální metabolismus a imunitní funkce vytváří reaktivní vedlejší produkty (formy kyslíku a dusíku), které poškozují proteiny a ničí jejich struktury. To nejen že přerušuje funkci těchto proteinů, ale také mohou vést k jejich nahromadění. Poškození z těchto reaktivních vedlejších produktů se akumuluje s věkem a přispívá k normálnímu stárnutí.

Nahromaďování proteinů je spojeno se srdečními onemocněními jako je infarkt, kardiomyopatie a kornatění tepen spolu s neurodegenerativními nemocemi jako je Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba. Ukázalo se, že proteiny teplotního šoku proti těmto onemocněním chrání.

Také je zřejmé, že přizpůsobením se velkému horku ze sauny se vytváří více proteinů teplotního šoku. To je prospěšné, protože jak stárneme, přirozeně si jich dokážeme vytvořit čím dál tím méně.

Role genu FOXO3

Kromě proteinů teplotního šoku existuje další molekulární cesta, která by mohla objasnit, jak může užívání sauny zvýšit délku života. Foxo3 je gen, který se také aktivuje při tepelném tlaku. Lidé s určitým druhem mutace, která vytváří více foxo3 genů, mají 2,7 krát větší šanci žít do 100 let. U myší s větším množstvím takových genů se v jedné studii povedlo prodloužit délku života až o 30 %.

Mechanismus, díky kterému FOXO3 prodlužuje délku života, má co dočinění s tím, že se jedná o hlavní regulátor mnoha dalších genů. Když je aktivován, zvyšuje genovou expresi rozličných genů, které vás udělají odolnější vůči různým druhům stresu, které se vyskytují společně se stárnutím. Velké množství těchto genů, které Foxo3 zvyšuje, se věkem snižuje
a je tím pádem dobré posílit jejich expresi.

Obzvláště důležitý druh stresu, proti kterému gen Foxo3 chrání je poškození DNA. Stejný typ reaktivních vedlejších produktů, který poškozuje proteiny v buňce poškozuje stejně tak i DNA. Takové poškození může vést k mutacím a poškozená buňka s mutací se pak může replikovat a vytvořit tak buňku rakovinnou. Gen Foxo3 zvyšuje expresi genů, které opravují poškození dané DNA tak, aby mutace nikdy nenastala. To také zvyšuje expresi genů, které zabíjí poškozené buňky, aby se z nich nestaly rakovinné.

Gen Foxo3 také dělá buňky více odolné vůči poškození tím, že zvyšuje expresi genů jako jsou například antioxidační geny (které jsou mnohem silnější než ty ze stravy) a zabraňuje tomu, aby poškození dosáhlo buňky. Když se buňka poškodí nebo se její telomery kriticky zkrátí, může se stát “senescentní” (to znamená že není mrtvá, ale zároveň ani nežije – více o těchto buňkách zde). Tato buňka může způsobovat další škodu tím, že uvolňuje prozánětlivé cytokiny a jiné faktory, které způsobují poškození více buňkám. Proti tomu ale bojuje gen Foxo3 tím, že zvyšuje množství genů, které jsou zapojeny v autofagii. Což znamená, že buňka sama sebe pohltí a nadále už nevylučuje prozánětlivé molekuly, které by poškozovaly další buňky.

Foxo3 také zvyšuje expresi genů zapojených v imunitní funkci (která věkem klesá), takže vaše odolné buňky mohou lépe porazit bakterie, virusy a rakovinové buňky.

Shrnutí

Bylo zjištěno, že pravidelné užívání sauny prodlužuje průměrnou délku života. Čím častější saunování, tím silnější efekt na dlouhověkost. Tepelný stres aktivuje proteiny teplotního šoku, které zvyšují průměrnou délku života a jsou obranou proti poškození spojeném se stárnutím. Tepelný stres také aktivuje jeden z nejvíce známých genů spojených s délkou života, FOXO3, které udělají buňky odolnější vůči různým typům stresu, které se vyskytují společně se stárnutím. Vzhledem k těmto důvodům není překvapením, že pravidelné užívání sauny s sebou přináší skutečné zdravotní benefity, které mohou prodloužit délku života.

Původní autor: Rhonda Perciavalle Patrick, Ph.D.

Varování: Materiál v tomto článku je jen pro informativní účely. Zdravotní stav každého jednotlivce je individální, před užíváním jakékoliv doporučení se napřed poraďte se svým ošetřujícím lékařem.

Hlavní zdroj: BýtStáleMlád.cz